2013 m. birželio 23 d., sekmadienis

Rasos (Joninių) šventė – Šviesos šventė


    Didysis saulės šviesos pakilimas artėja prie aukščiausio savo pakilimo taško, todėl  pradėjome švęsti iš žilos senovės  atėjusią Rasos šventę. Pasitiksime ilgiausią metų dieną, kai suaktyvėja visos gerosios jėgos ir tamsa atsitraukia. Rasos šventė yra Šviesos šventė. Pagerbiame Šviesą, kuri žadina, vysto bei palaiko Pasaulį ir gyvybę. Tai nuostabiai džiugi šventė,  nes šviesių ir tamsių jėgų kovoje Šviesa šią dieną visiškai dominuoja.  Švenčiame Šviesos triumfo šventę.  Dieną, kai gaivališkos chaoso, griovimo ir visos tamsybių jėgos sutramdytos.

    Baltų religiniuose tikėjimuose ši šviesiųjų jėgų ir tamsiųjų jėgų kova suprantama kaip kūrimo ir griovimo jėgų kova, tvarkos ir chaoso priešprieša. Ši priešprieša yra labai sena, stipri ir radikali, kilusi dar pasaulio kūrimo laikais. Nors, pasak žymaus senovės lietuvių religijos tyrinėtojo G.Beresnevičiaus, Dievas ir Velnias į tiesioginį konfliktą nesueina, nepaisant tam tikro konfliktiškumo. Abu jie pirmapradžiai dievai ir tiesiogiai -pakankamai gerai sutariantys, tai liudija labai archajišką ir labai stiprų Dievo ir Velnio mitologinį, o ir giminišką artumą.  Lietuvių supratime esminė ir tiesioginė nesantaika yra tarp dievo Perkūno ir Velnio. Galima teigti, kad Dievas tą darbą tiesiog paveda Perkūnui kaip realus ar nominalus jo valdovas. Perkūnas -labai galingas dievas, artimos hierarchijos Dievui, beveik jam lygus. Pasakojama, kad Perkūnas – Dievo paimtas į dangų. Tautosakoje- tai gana dažnas motyvas: „Senovėje Perkūnas gyveno aukštame neprieinamame kalne. Jis buvo visų žmonių gerbiamas. Bet kai atsirado velniai, Perkūną Dievas pasišaukė pas save, liepė jam gaudyti velnius ir pavedė valdyti visą orą“. Pasak G.Beresnevičiaus, Perkūnas ir Velnias esti priešai ir dėl asmeninio priešiškumo.  „Perkūno priešiškumo priežastis – tvarkos, gėrio saugojimas. Yra užuominų, kad Perkūnas velnius persekioja, norėdamas nuskaistinti pasaulį, plg: „Perkūnas muša velnius, čystydamas žemę“, „Perkūnas muša velnius gilyn iš šio pasaulio“. Perkūnas pats yra geras: „Perkūnas žmonėms daro visuomet tik gera. Velnias priešingai“, Perkūnas muša velnius, nes jie daro žmonėms pikta: „Perkūnas velnius tranko todėl, kad jie apgaudinėja žmones“. Šiuose tikėjimuose Perkūną matome kaip tvarkos garantą, kuris velnius persekioja, norėdamas sunaikinti jų keliamą sumaištį, netvarką; Perkūnas čia kvalifikuojamas kaip kosminė geroji, Velnias kaip chaoso- matome, kad priešprieša tarp Perkūno ir Velnio radikali.

    Noriu atkreipti skaitytojų dėmesį, kad šviesių ir tamsių jėgų kova vyksta ne tik išoriniame pasaulyje, bet ir žmogaus viduje. Negalima palikti tik Perkūnui ar Jėzui grumtis su tamsybėmis ir galvoti, jog blogis yra tik išorėje ir kituose žmonėse. Pastebiu, jog žmones pernelyg save sušventina, tarsi jie būtų beveik dieviško šventumo. Pyksta ant visų ir visko, bet nepastebi savo tamsybių. Padėtis tokia bloga, kad ne tik kitiems nenori padėti  kovoti su šio pasaulio tamsybėmis, bet net patys nesugeba susilaikyti nuo žalingų sau ir kitiems žmonėms veiksmų.   Tik laukia, kad kiti jiems būtų geri ir šventi. Neverta laukti, kol aplinkiniai atitiks idealus, kai mums patiems kartais sunku net priartėti prie savo iškeltų idealų.  Vidinė kova ne mažiau svarbi negu išorėje vykstanti tamsiųjų ir šviesiųjų jėgų kova. Net gerokai svarbesnė. Nes didesnis Šviesos kiekis jūsų viduje keis visą pasaulį į gerąją pusę. Jūs esate svarbūs ir reikšmingi! Todėl ne tik laukite iš kitų, bet ir patys siekite būti šviesesniais, geresniais, būti naudingais žmonėms, pasauliui ir šviesioms,geroms,  kuriančioms tvarką ir harmoniją jėgoms.

Sveikinu visus su Šviesos švente!

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą